Mahu bertatih semula

Posted by Pembekal Ikan Bilis Tawau | 11:43 PM | | 0 comments »

Saya cuba untuk merungkai masalah yang berlaku dalam diri. Ops silap, ini bukan masalah tapi situasi yang berlaku dalam diri saya. Bak kata Puan Ainon, menukar perkataan masalah kepada situasi akan membuatkan orang lain akan lebih mudah dekat dengan kita berbanding jika kita menggunakan perkataan masalah untuk memulakan sesuatu perbicaraan.

Jadi, situasi yang saya hadapi simple iaitu kesukaran untuk istiqamah dalam menulis. Apabila saya membuka perbincangan di Facebook tentang situasi yang saya hadapi, maka beberapa orang sahabat yang aktif dalam dunia blogger mula memberi respon, pandangan dan lontaran idea.

Delete akaun Facebook!!

Respon awal yang saya anggap sebagai kritikan positif apabila saya cuba untuk mendapatkan pandangan dari sahabat blogger melalui facebook. Jika boleh diibaratkan sebagai peluru, ia "ngam-ngam" tertembak di kepala. Saya tidak dapat menafikan kritikan ini kerana sepanjang facebook hadir dalam hidup, blog ini bukan lagi menjadi tempat persinggahan "wajib'"bagi saya dan begitu juga beberapa rakan lain yang saya dapat perhatikan.

"Candu" facebook membuatkan saya lebih "ketagih" untuk berkongsi ilmu,pendapat, dan catatan peribadi berbanding blog "Kembara Mencari Erti Hidup" ini. Apa nak jadi da??..=). Mahu tidak mahu, satu lengkuk baru perubahan baru dalam diri perlu di lakar.

"Banyak itu bermula dengan sesuatu yang sedikit"

InsyaAllah, saya cuba untuk bertatih semula dalam dunia blogger setelah sekian lama menyepi. Blog ini bukan famous jika ingin dibandingkan dengan sahabat-sahabat lain. Blog ini hanyalah sebagai latihan untuk saya menulis dan berkongsi rasa, pendapat dan sedikit ilmu yang sangat cetek untuk ditatap oleh para pembaca.

Saya terkesan dengan kata Za'ba, salah seorang tokoh yang terkenal :

"Kekayaan Saudagar pada pundi-pundi emasnya, manakala kekayaan Pendeta pada keping-keping kertasnya."

Saya bukanlah manusia berilmu, jauh sekali untuk menjadi pendeta. Namun usaha ke arah itu akan cuba dilakukan. Moga catatan dalam blog ini dapat dijadikan kepingan "kertas" yang berguna kepada semua.

Saya juga amat berharap sahabat yang dahulunya aktif menulis dapat kembali "mengasah" pena agar bakat yang ada tidak di sia-siakan begitu sahaja.

Bak kata Pena Pemuda : "Hanya pemuda teguh yang kenal pena sebagai senjata"

Alhamdulillah, sedar tidak sedar, saya sempat menyiapkan dua catatan peribadi untuk mengisi kekosongan ruangan blog ini. Doakan saya Istiqamah.

Kata Zulhilmey : Menulis dengan "RASA" dan bukan hanya kerana "FAKTA"


*Nota saya: Syukran kepada semua yang memberikan pandangan dan nasihat.


0 comments