Diari Minggu Haluan Siswa

Posted by Pembekal Ikan Bilis Tawau | 9:28 AM | 1 comments »


"Nak, kalau boleh tengok-tengokkan la anak makcik ni..ajak dia ni datang masjid atau pegi surau. makcik takut la anak makcik ni tinggal solat bila duk sini..." pinta seorang ibu kepada saya semasa berada di gerai PMI untuk menyambut adik-adik baru...

"InsyaAllah makcik, saya akan jaga solihin ni (nama anak makcik tu) baik-baik.."

Terima kasih la nak...bukan apa, makcik risau dengan keadaan sekarang ni, teruk sangat..makcik taknak anak makcik jadi macam tu.. (macam apa makcik???tertanya-tanya??)

Tinggi harapan seorang ibu untuk melihat anaknya berjaya di menara gading, tetapi tinggi juga kerisauan seorang ibu terhadap akhlak dan amalan agama anak-anaknya semasa berada di kampus. Hidup bebas dan kurangnya kawalan daripada pihak pentadbiran apatah lagi ibu bapa, boleh menjadikan mahasiswa menjadi insan berguna atau sebaliknya. (tanggungjawab aku ni!!)


Dalam sesi temuramah di kolej Tun Razak, saya bersama sahabat yang dikasihi, sahabat yg penuh strategis, kritikal, berani dan "cool" , saudara Amin, Presiden PMIUTM sempat bertemu dengan beberapa orang ibubapa. Rata-rata ibu mahu supaya anak-anak mereka berjaya dalam bidang yang di ceburi. Skema jawapan yang semua mahasiswa tahu akan skema tersebut tetapi kebanyakannya masih leka dan alpa (muhasabah untuk saya jugak).

Semasa sesi kunjungan pimpinan PMIUTM ke kolej-kolej, kami sempat bertemu En.Rahim, Pegawai keselamatan UTM. Perkara yang diperbualkan sudah tentu soal keselamatan di UTM. Semenjak demo palestin di Masjid Sultan Ismail dan selepas pilihanraya kampus beberapa bulan lepas, PMIUTM mula rapat dengan pegawai keselamatan UTM walaupun mereka sentiasa memantau pergerakan kami. (tapi takpe, da tugas nak buat macam mana kan?? kami ok je..lagi selamat ada "bodyguard"..:-), tapi kami juga punya tanggungjawab untuk ummat..:-)


Akhir sekali, bersama sahabat-sahabat menjaga dan mempromosikan PMIUTM kepada adik-adik baru. adik-adik ni nampak je macam ni tapi "gila-gila". Orang yang biasa tetapi sebenarnya sangat luar biasa. Itulah yang saya boleh katakan kepada adik-adik ni dan adik-adik yang lain. Semoga mereka dapat menjadi "front liner" kepada gerakan dan perkembangan Islam di kampus. InsyaAllah...


1 comments

  1. UR BroThEr // July 7, 2009 at 3:22 PM  

    salam, bagus3..